Volg ons op social media!

Front page image

Boekingssysteem

Toegevoegde waarde bij de opleiding is het boeken van een gids met de verschillende keuzes.

  • De deelnemers aan de opleiding(en):
    • De deelnemers die als gids aan de slag willen.
    • De deelnemers die uit interesse een -deel van- de opleiding volgen.
  • De cultuurtoerist die via het boekingssysteem een gids in huurt.
  • De medewerker/vrijwilliger/gids van een professionele organisatie die kennis verbreed.
  • Voor de samenwerkingspartners levert het Gouden Gidsengilde een inhoudelijk beter en breder verhaal.
  • Voor de samenwerkingspartners levert samenwerking in het Gouden Gidsengilde synergie door ‘mee liften’ op elkaars kennis en (educatie- en voorlichtings)budgetten en voordeel uit gezamenlijk volume en specialisatie.
  • Voor de toeristische en agrarische en natuur-sector en is het Gouden Gidsengilde een extra ‘tool’ wat kan worden aangeboden als activiteit en/of als manier om draagvlak te creëren.
  • De Waddenkust en de streekmerken daarin kunnen zich middels het Gouden Gidsengilde meer en inhoudelijk beter profileren en zichzelf en elkaar versterken

Boekingssysteem

Jaarlijks worden 80 deelnemers aan de opleiding opgeleid over de geschiedenis, natuur, economie en alle parels langs de Waddenkust. Alle 80 de deelnemers zullen ambassadeur zijn van de eigen streek, de Waddenkust. De verwachting is, dat circa 40 deelnemers ook daadwerkelijk actief zullen worden als gids.

Redenen om een gids te boeken

  • Het gouden Gidsengilde vergroot de (be)leefbaarheid van de Waddenkust met een opleiding en een boekingssysteem voor gidsen.
  • De informatie over en verhalen van de streek worden zo ontsloten voor toeristen, maar ook voor de inwoners. De opleiding verbetert de kwaliteit van de gastvrijheid en de inhoudelijkheid van hetgeen verteld wordt en draagt bij aan een positieve(re) ervaring van toeristen die het gebied bezoeken.
  • Het Gouden Gidsengilde levert ook toegevoegde waarde aan de streek als community waarin opleiders, deskundigen op deelgebieden en geïnteresseerden elkaar ontmoeten en versterken.
  • De via vele partners en bestaande communicatiekanalen vindbare en boekbare, goed opgeleide gidsen zijn een extra ‘tool’ voor de ondernemers langs de Waddenkust en een kans voor Noardeast/west Fryslân en de 5 Streekmerken om zichzelf in de opleiding en middels de gidsen te presenteren en te positioneren.
  • Meer mogelijke activiteiten en de verbeterde beleving leiden direct tot langer verblijf en hogere besteding per bezoeker (en inwoner), maar ook indirect. De betere beleving leidt tot hogere waardering, hoger vervolgbezoek en meer bezoekers door positieve(re) mond op mond reclame.
  • De verbeterde beleving en voornoemde punten vergroten de merkwaarde van Noardeast/west Fryslân en de 5 Streekmerken en dragen door de kennis en trots van inwoners op de eigen regio bij aan een (nog) positiever klimaat voor wonen, werken en recreëren in deze regio.